

Iedere tweede maandag van januari is het de dag om een schone, opgeruimde werkruimte te eren en vieren. Clean off your desk Day is de dag om je bureau op te ruimen. Uit onderzoek blijkt dat iemand met een rommelige werkruimte sneller gefrustreerd raakt dan iemand in een georganiseerde en schone werkruimte. Daarom geven wij een aantal tips om je te helpen bij het opruimen van je bureau.
Plannen
Plan het opruimen van je bureau op het juiste moment van de dag. Dit kan een behoorlijk tijd in beslag nemen. Vandaag geen tijd? Geen probleem, plan het opruimen dan op een andere dag van de week in
Opruimen & weggooien
Sorteer al je spullen van je bureau en uit de lades. Maak hiervoor een aantal stapels. Bedenk goed wat er weg kan, wat gebruik je vaak en wat heb je af en toe nodig. Gooi alles wat weg kan in de prullenbak. Spullen die je dagelijks nodig hebt kun je het best binnen handbereik opruimen.
Documenten
Tegenwoordig zijn de meeste documenten digitaal. Zorg ervoor dat ook de digitale documenten worden opgeruimd. Maak een mapje op je computer die bestemd is voor alle documenten van 2018. Je kan zo nodig ook sub mapjes aanmaken. Berg hier alle digitale documenten van 2018 in op.
Heb je nog veel papieren documenten? Ruim deze dan op door ze te verdelen over twee bakjes. 1 bakje voor ongelezen documenten en 1 bakje voor documenten waar actie voor moet worden ondernomen. Alle gelezen documenten kun je weggooien indien onbelangrijk, mochten ze belangrijk zijn scan ze dan in en bewaar ze digitaal.
Tot slot
Productiviteitsexperts en wetenschappers zijn het erover eens dat een functionele werkruimte belangrijk is voor een positieve en productieve werkomgeving. Door schone en georganiseerde werkplekken zijn werknemers in staat zich beter te concentreren en informatie te organiseren en verwerken.
Dus waar wacht je op? Ruim je bureau vandaag ook op!