Thuiswerken
Sinds Corona is het voor veel mensen de nieuwe norm geworden: thuiswerken. Velen waren hieraan al gewend, maar dit geldt voor lang niet iedereen. Juist nu het langer duurt, kan het lastig worden om je focus te blijven bewaren. Daarom geven we je vandaag een aantal handige tips om gefocust en productief te blijven.
1. Een fijne werkplek
Werk vanuit een prettige werkplek met voldoende natuurlijk licht. Uit onderzoek is gebleken dat werken in een ruimte met veel natuurlijk licht de productiviteit ten goede komt. Investeer daarnaast in een goede bureaustoel en beeldscherm; wanneer je in een lekkere flow zit, zul je merken dat je zonder rugklachten uren door kunt werken. Hoewel voor de één een leeg bureau het beste werkt, moeten er voor de ander juist spullen op tafel liggen. Wat voor jou ook het beste werkt; leg niet relevante zaken weg en zorg er in ieder geval voor dat je je spullen gemakkelijk kunt vinden zodra je ze nodig hebt.
2. Maak duidelijke afspraken
Het is belangrijk dat je genoeg discipline hebt. Iemand met weinig discipline zal zijn werk vaak uitstellen waardoor hij weinig productief is. Wees streng genoeg voor jezelf. Maak bijvoorbeeld duidelijke afspraken met jezelf hoe laat je ’s ochtends start met werken en wat je op een dag gedaan wilt krijgen. Wanneer je overweldigd raakt van je al het werk dat nog moet gebeuren, kun je proberen om het werk in kleinere taken op te delen.
Tip: schrijf op wat je wilt gaan doen en streep het af zodra de taak af is. Het geeft een goed gevoel als je aan het eind van de dag een afgestreept lijstje hebt!
3. Vergeet niet om pauze te nemen
Als je eenmaal in een flow zit kan het nog wel eens voorkomen dat je vergeet pauze te houden. Zet een wekker zodat je je lunchpauze niet vergeet en loop buiten een rondje om je benen te strekken. Lichaamsbeweging is belangrijk voor het handhaven van een gezonde bloedsomloop, en dat heeft weer een positieve invloed op je productiviteit.
4. Weg met de prikkels
Het is tegenwoordig bijna de normaalste zaak van de wereld dat mensen continu hun e-mail en telefoon checken. Om écht productief te kunnen werken, raden we je aan om even alle afleidende meldingen uit te schakelen. Dus weg met de WhatsApp-berichtjes, telefoon op stil en e-mail notificaties uit. Leg je telefoon bijvoorbeeld op een andere verdieping, zodat je er niet zo snel naar grijpt. Je zult merken dat je in dezelfde tijd ineens veel meer gedaan krijgt. Natuurlijk is het belangrijk om bereikbaar te zijn voor je klanten, maar beperk je tot je geplande mail/social media momenten. Als je duidelijk communiceert wanneer je bezoekers antwoord kunnen verwachten, is dit geen probleem.
Om écht productief te kunnen werken, raden we je aan om even alle afleidende meldingen uit te schakelen. Vind je het toch lastig om zelf deze discipline op te brengen om van je telefoon af te blijven? Er zijn apps die je hierbij kunnen helpen zoals QualityTime.
5. Beweeg!
Als mensen niet naar hun werk reizen, hebben ze vaak veel minder beweging. Ze sprinten niet naar de trein, fietsen niet naar hun werk, maar zitten heel de dag achter hun laptop. Je hebt met thuiswerken geen reistijd. Waarom die tijd niet gebruiken om een yogamatje uit te rollen en een youtubefilmpje te zoeken met een yoga- of sportles? En wandelen of hardlopen in je lunchpauze geeft energie. Je hoofd is weer leeg en je zult merken dat je veel prettiger werkt en productiever bent.
6. Samenwerken op afstand met collega’s
Blijf effectief samenwerken met collega’s, ook als ze op afstand zitten. Met alle digitale tools is dit tegenwoordig gelukkig goed mogelijk. Maak hier dus gebruik van! Wil je documenten delen? Dan is Google Drive natuurlijk de ideale gratis oplossing. En voor projectmanagement is de Microsoft planner een fijne tool. Zakelijke vragen in de groep gooien of werkzaamheden afstemmen kan ook met een zakelijke chatsoftware. Een gratis en gebruiksvriendelijke optie is Slack. Maar bedrijven met een Windows software kunnen beter voor Skype for business of Microsoft Teams gaan. In de toekomst zullen deze twee chat softwares worden samengevoegd. Teams is onderdeel van Office 365. Hiermee kun je niet alleen chatten, maar ook samenwerken, calls plannen of bestanden (en apps) uitwisselen!
Bron: Brunel